8 november 2007

Google in het midden

Binnenkort verschijnt de zoekmachine ook op je mobiel. Het is voor het eerst dat Google zich gaat richten op mobiele telefonie, het nieuwe medium. In Korea experimenteert Google al met mobiele advertenties. Wat is een medium? (In het Latijn: in het midden.) Volgens de Van Dale:

me·di·um1 (het ~) 1 (media) middel, instrument om informatie openbaar te maken, bv. krant, radio, televisie


Je kan dus via de krant, radio en televisie in één keer veel mensen bereiken. Vandaar dat het ook vaak massamedia wordt genoemd. Naast deze ouderwetse media kun je ook informatie opvragen op het Internet en op je mobiele telefoon. En, publiceren via deze media. Het Internet kenmerkt zich vooral door de 1-op-1 verhouding tussen degene die publiceert en degene die consumeert. Het publiek, in marketing termen je doelgroep, is namelijk versnipperd. Keek men vroeger massaal naar het 8-uur journaal, tegenwoordig zijn er diverse manieren om het nieuws te volgen (op TV, met podcasts of via RSS). Bovendien is er meer tweerichtingsverkeer - je hebt als gebruiker invloed op de inhoud.

Voor adverteerders was het interessant om bij zoveel mogelijk mensen tegelijkertijd reclame te maken voor je produkt. Maar is dat nu nog wel zo effectief? Als ik reclame zie voor wasmiddelen, ren ik niet gelijk naar de winkel om het te kopen. Als ik in Google "LG Shine" intik, ben ik veel meer geneigd dit produkt aan te schaffen. Daarnaast kun je direct zien wat het rendement is van advertenties op Google, door conversies te meten.

Vandaar dat Google dan ook het meeste verdient aan relevante reclame die getoond wordt bij de verwante zoekresultaten. Dit programma (gesponsorde koppelingen) heet AdWords. Naast een goede zoekmachine is Google dus vooral een media bedrijf (als de STER of IP van het Internet) die advertenties verkoopt!

Waarom mengt Google zich dan in de strijd om de gunst van de mobiele gebruiker? De invloed van dit medium zal evenredig toenemen met de snelheid. Kijk maar in Azië, waar men massaal mobiel internet, TV kijkt en shopt. Niet voor niets heeft men daar al supersnelle netwerken. Je kan alleen maar fantaseren wat er ons nog te wachten staat.

Wat zou het cool zijn rond te lopen in een stad en je mobiel te gebruiken om je te leiden naar de plek die je zoekt. De bioscoop, café of station die je zoekt, maar niet kan vinden! Het enige wat toestellen nog nodig hebben is GPS. Zodat je mobiel je plaats kan bepalen. Helaas heeft de iPhone dat nog niet, misschien dat Google met Android die ons gaat brengen!

Het is makkelijk voor te stellen. Zie dit voor je. Je loopt op straat. Te laat voor je afspraak. Totaal gedesoriënteerd. Wanhopig! (Is je vast wel eens overkomen? Niet erg, je bent op een plek waar je nog niet bent geweest.) Je haalt je mobiel tevoorschijn. Je opent de kaart. De plek waar jij je op dat moment bevindt opent zich in 3D, zoals met Google Earth. Je tikt je bestemming, "Stadhuis Amsterdam" in en de route verschijnt. Met herkenningspunten (Muziektheater, de Amstel, Waterlooplein) ook al ben je lopend, met de fiets of de metro. Daarnaast zie je op je scherm advertenties van concerten en nog wat restaurants met de laatste aanbiedingen. Redding!

Ontwikkelingen hier naar toe zijn er al. De steden Amsterdam, Rotterdam en Groningen zijn gedigitaliseerd. Koud kunstje om het digitale Waterlooplein te vullen met echte instanties en bedrijven.

Google heerst op het Internet. Het verdient een fortuin met het verkopen van tekstadvertenties op het Internet. Wordt het ook het middelpunt van de mobiele communicatie?

Geen opmerkingen: